2012. október 27., szombat

Gyümölcsös kuglóf tejkaramell öntettel

Az elkészült édesség

Ma az időjárás a négy fal közé kényszerít, de ilyenkor sem kell tétlenül ülni. Nagyon szeretek új recepteket kipróbálni, és még jobban szeretek recepteket átgondolni, a magamévá formázni. A héten kihoztam a könyvtárból két, a teázásról szóló szakkönyvet, és az egyikben nagyon jó receptek is vannak (ezekről majd írok bővebben). Most az egyik ilyen receptet írtam át.

Hozzávalók:

250 gramm liszt
3 tojás
1,5 dl víz
10 gramm élesztő
75 gramm puha vaj
1 citrom lereszelt héja
125 gramm cukor
2 evőkanál méz

A kuglóf formát vajjal és liszttel alaposan kenjük ki, hogy ne ragadjon bele a tésztánk, és könnyen kiessen sütés után. A kerámia edényben több idő kell a sütőben.
Először vajjal és liszttel kikenjük a formát, amiben majd megsül a kuglóf. Ez lehet kerámia vagy fém; én most a kerámiát választottam. A sütőt melegítsük elő 160 fokra, légkeverésesen.

Az élesztőt a langyos vízben, kis cukorral felfuttatjuk. Ahogy ez készen van, a lisztet, cukrot, élesztős vizet, puha vajat, a citrom héját és a mézet elkezdjük robotgéppel (bátrabbak kézzel) felverni, amíg szép sima nem lesz.


Ha ez is megvan, akkor egyenként hozzáadjuk a tojásokat; minden tojásnál egy-két percig keverjük, hogy krémes, sima masszát kapjunk, csomók nélkül.


Ezután nincs más hátra, csak hogy az ízlésünknek megfelelő gyümölcsöket, magvakat beleszórjuk a tésztába. Én ma meggyet tettem bele, és pár maréknyi diót. Elkeverjük, majd beleöntjük a formába, és 30 percig kelni hagyjuk. Majd betesszük a forró sütőbe sülni 60 percre. Folyamatosan nézni kell közben, tűpróbáig sütni. (Ha fém edényben sütjük, akkor 170 fokon kell 40 percet sütni.)


Amint kész, hagyjuk hűlni, majd ha már langyos, akkor a széleinél vágjuk körbe, és öntsük ki egy tányérra, tálcára. Ezután elkezdhetjük elkészíteni a tejkaramellás, levendulás öntetet.

A tejkaramella készítése tulajdonképpen nem bonyolult feladat, ehhez találtam egy nagyon jó videót az egyik kedvenc szakácsnőmtől, azt fogom ide betenni. Én ehhez a mérethez egy teásbögrényi cukrot karamellizáltam, a tejet pedig csak érzésre adtam, de nem volt sokkal több 1 dl-nél.

Íme, így kell karamellizálni.

Én csupán annyi furfangot követtem el, hogy a végén beletettem egy kis levendulavirágot is (egy növényszárnyit csak, mert anyukám nem szereti annyira; az ízén annyira nem lehet majd érezni, de az illata mennyei!), és picit még kevertem őket együtt. Ezután gyorsan kell vele dolgozni: leöntöttem a kuglófot, és a cukorszálakkal próbáltam díszíteni, de van még mit gyakorolni ilyen téren. A karamell szinte rögtön megdermed, szóval tényleg sietni kell vele.

Jó étvágyat!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése